Voor elke SEO-professional kan linkbuilding een moeizame taak zijn als ze Google's interpretatie van kwaliteitslinks niet volledig begrijpen.

Bij het genereren van backlinks moet met verschillende aspecten rekening worden gehouden. Zoals bekend zijn ze niet allemaal even relevant voor de koning der zoekmachines. Om deze reden moet je een linkbuilding strategie ontwikkelen om jezelf boven jouw concurrenten te kunnen positioneren. Er zijn drie fundamentele aspecten waarmee rekening moet worden gehouden:

Genereer een strategie van backlinks en ankerteksten;

Zorg voor kwaliteitslinks;

Vermenigvuldig de kracht die wordt gegenereerd door externe links.

Wat is linkbuilding?

Er zijn nog steeds veel mensen die zich afvragen wat linkbuilding is of hoe ze aan linkbuilding moeten doen. Het is nog steeds een actie die aan twijfel onderhevig is, tenzij je een expert bent in webpositionering en deze terminologie goed kent.

Deze techniek bestaat uit het genereren van externe links zodat een website zijn organische positionering in verschillende zoekmachines kan verbeteren. Zoals elke strategie die wordt toegepast in b2b online marketing, kost het tijd om de resultaten te bereiken die we verwachten.

Wat zijn backlinks en waar dienen ze voor?

Een backlink is een link die een andere webpagina, een blog of een ander medium in de inhoud heeft geplaatst. Vanaf die positie wordt naar jouw pagina gelinkt. Op deze manier komen gebruikers die op deze link klikken op jouw website terecht. Dit geeft je pagina meer zichtbaarheid. Google interpreteert het ook als een teken van autoriteit en zorgt ervoor dat je wint aan SEO-positionering.

Backlinks, ook wel inkomende links genoemd, zijn essentieel in elke SEO-strategie. Niet tevergeefs, hiermee zul je aan bekendheid winnen, aangezien andere pagina's jou als referentie zullen plaatsen. Deze links moeten echter afkomstig zijn van kwaliteitswebsites. Indien mogelijk, van andere sites in dezelfde sector als de jouwe, aangezien Google je zo meer waarde zal geven.

Dit kan bijvoorbeeld als een webpagina over hondenvoer een link heeft die naar jouw online dierenvoeding winkel leidt. Dan zal Google zowel de backlink waarderen als het feit dat een site in dezelfde sector dit heeft gedaan. Backlinks dienen daarom vooral om zichtbaarheid aan een pagina te geven en om SEO-positionering in zoekmachines te verkrijgen.

Belangrijkste bronnen van links

 

Externe links of backlinks zijn van vitaal belang om ervoor te zorgen dat onze website zijn Page Authority (PA) vergroot.

Het is niet eenvoudig om alleen met kwaliteitsinhoud een goede positie te krijgen. Naast inhoud is het noodzakelijk om andere soorten methoden toe te passen. Dit zal je helpen jouw doelen te bereiken. Er zijn twee soorten backlinks zijn: Dofollow en Nofollow.

Het verschil tussen een Dofollow- en een Nofollow-link is dat een Dofollow-link PageRank-signalen doorgeeft en een Nofollow-link niet. Het onderscheid ligt in hoe het Google-algoritme elke link behandelt. Aan de technische kant is het enige verschil tussen de twee dat een Nofollow-link een kleine tag (rel=" nofollow") in de code heeft.