Creatief waarnemen - een concreet lesidee OB*/MB*/BB*

Hoe kun je het creatieve waarnemen stimuleren en oefenen
Op mijn pagina over creativiteit heb ik al het een of andere uitgelegd over creativiteit. Ik wil hier daarom niet verder op ingaan maar meteen een idee aandragen om ook in de klas aan deze vaardigheid te werken. Bekijk samen met je leerlingen de onderstaande afbeeldingen. (klik) Zet de afbeelding op een grote scherm, digibord of maak er een printje van.
Benodigdheden:
  • computer of tablet aangesloten aan een groot scherm
  • eventueel printer
Waarnemen op een andere manier
Waarnemen is niet allen maar visueel. Maak ook gebruik van andere zintuigen.
Klik op het plaatje een laat de leerlingen luisteren. Laat de leerlingen alles opschrijven wat ze kunnen horen.
* Hoeveel geluid filteren we spontaan weg en horen het helemaal niet meer?
cc Frederic Poirot
cc Gerard Stolk
cc Shirley de Jong
Afbeelding 1 en 2
Stel bij de twee afbeeldingen de volgende vragen en opdrachten:
  • Wat zou dit allemaal kunnen zijn?
  • Verzin zo veel mogelijk andere interpretaties. (minstens 5 ideeën)
De antwoorden kun je laten opschrijven of mondeling laten toelichten.
creativiteit ICT creatief
ICT creatief waarnemen
creatief kijken lesidee ICT
1
2
3
4
Afbeelding 3 en 4
  • Probeer op dit voorwerp een andere visie te krijgen vanuit je waarneming
  • Wat zou dit nog anders kunnen zijn? (minstens 5 ideeën)