Schoonheidsidealen van Barbie tot jezelf
(foto van Buzzfed gevonden via Is het nu generatie X, Y of Einstein?)

Bekijk als introductie
de foto op een groot scherm. Ga daarna met je leerlingen in discussie over schoonheid, schoonheidsidealen en stereotypen uit de mediawereld, de reclame- en de muziekindustrie.

Mogelijke vragen
  • Wat vinden de leerlingen mooi en wat niet?
  • Wat verstaan ze onder schoonheid?
  • Zouden ze iets willen veranderen aan hun eigen uiterlijk?
  • Wat zijn hun schoonheidsidealen?
  • Wat zijn de schoonheidsidealen in kunst en media?
  • Op welke punten verschillen hun idealen met die van de media-, reclame- of muziekindustrie.
  • Bestaan er media-stereotypen?
  • Kunnen ze vrouwelijke en mannelijke media-stereotypen met hun eigen woorden beschrijven?
  • Hoe erg is het dat er stereotypen bestaan?

Ideeën om verder op door te gaan:

idee 1: bekijk met de leerlingen muziekvideo's en analyseer met hen
het schoonheidsbeeld dat de muziekindustrie laat zien. Maak lijsten
van opvallende punten. Let er wel op dat bepaalde video's vrij ver gaan.
Bekijk dus alle video's vooraf en maak voor jonge leerlingen een wel
overwogen keuze!





idee 2: laat leerlingen collages maken van reclamefoto's waar een
bepaald schoonheidsbeeld naar voren komt. Gaat het überhaupt
nog om een bepaald product (horloge, parfum, …) of gaat het om iets anders?





idee 3: laat de leerlingen vrouwelijke en mannelijke
media-stereotypen schetsen en een wensenlijst samenstellen
voor de uiterlijke criteria voor fotomodellen voor een bepaald
product.



Benodigdheden:

  • pc of Mac met internet
  • tijdschriften
  • pennen en papier