De trucjes van de reclamemakers BB/VO

Zeeman staat op een vierde plaats in een recent onderzoek naar de sterkste Nederlandse retailmerken, achter Albert Heijn, HEMA en de Bijenkorf. Maar hoe komt dat eigenlijk? Hoe wordt een merk tot een sterk, populair merk? Hoe beginnen we met zijn allen juist een bepaald merk onderbroeken of schoenen te dragen? En heb jij de trucjes door van de reclamemakers in de verschillende reclamefilmpjes? Een lesidee.

Inleiding
Laat leerlingen kijken naar hun eigen kleren en spullen die ze elke dag meenemen naar school. Maak lijstjes van populaire merken onderbroeken, tassen, mobiele telefoons, mp3 spelers, … afhankelijk van de uitkomsten ga je met je leerlingen in gesprek. Wat stel je vast? Zijn de uitkomsten verrassend en opvallend en hoe verklaar je dat? Hoe komt het dat bepaalde merken populairder zijn dan andere?


Wat komt bij je binnen?
Het is een feit dat we dagelijks worden gebombardeerd door honderden tot wel duizenden reclameboodschappen. Van tv commercials en radiospots tot krantenadvertenties, billboards, reclamezuilen, internetbanners, e-mailspam, winkeldisplays en de onvermijdelijke huis aan huisfolders. Onthouden we deze eindeloze stroom van informatie, beelden en geluid überhaupt? Heeft het een effect op ons? Wat bereikt ons eigenlijk bewust van al die miljoenen signalen?

Gebruik de volgende stellingen om met je leerlingen verder te discussiëren over hoe zij het zien:


"Ik word door reclames niet beïnvloed! Anderen wel!"
"Ik koop geen dingen vanwege de reclames! Anderen wel!"


Bij de discussie gaat het voornamelijk om de eigen bewustwording en de vraag hoeveel word je dan eigenlijk beïnvloed? Gebeurt het bewust of onbewust? En is het erg dat het gebeurt?

Dat de leerlingen meer inzicht kunnen krijgen op de manier hoe ze beïnvloed worden, bekijken we in het tweede deel van de les de strategieën van tv-reclamemakers. Hoe gaan de succesvolle reclamemakers aan de slag? Om daar achter te komen analyseren de leerlingen een paar reclamefilmpjes.

De ingrediënten van een goede reclame
Uit onderzoek blijkt dat creatieve, originele reclames het meest effectief zijn. De originaliteit wordt gekoppeld aan het merk en de consumenten ervaren zulke reclames als positief. De want-to-see-again-factor is dan vaak aanwezig. Ook humor werkt erg goed en wordt vaak gebruikt in reclamefilmpjes. De reclamemakers hopen dat de kijkers daarmee de positieve gevoelens in de reclame koppelen aan het getoonde product. Hetzelfde proberen de makers ook te bereiken met de inzet van populaire beroemdheden als Ali B, George Clooney en ga zo maar door. De beroemdheden zorgen voor prettige gevoelens en een positieve associatie met een product. Wat je dus ziet is dat het steeds meer om het gevoel en de koppeling met bepaalde idealen gaat en minder om het product zelf. Naast het gevoel is het belangrijk dat de reclameboodschap duidelijk maar ook geloofwaardig is en dat het helder is om welk product het gaat.

Opdracht: analyseren van reclamefilmpjes
Bezoek met je leerlingen de website welovereclames.nl. De website is een rijke verzameling van tv-reclames, de bijbehorende muziek en interessante verhalen over de ' making of' van de spotjes. Laat de leerlingen even 5 minuten rondkijken op de site. Toon vervolgens op een grote scherm één reclamespot en ga op zoek naar de antwoorden op de volgende vragen?

  • Wat zie je in het spotje?
  • Wat valt je op?
  • Wat is de boodschap van de reclame?
  • Gaat het echt om het product of gaat het veel meer om een een bepaald gevoel of ideaal?
  • Is het spotje origineel en creatief?
  • Is het spotje grappig of wekt het een ander gevoel op?
  • Heeft de reclame de want-to-see-again-factor?
  • Komen er berhap helder, duidelijk en geloofwaardig?
  • Weet je meteen om welk product/merk het gaat?
  • Wat kun je vertellen over de productie van het filmpje?
  • Zou het filmpje veel gekost hebben?
  • oemdheden in het verhaal voor?
  • Is de boodsc
Na dit eerste voorbeeld kunnen de leerlingen in kleine groepjes zelf aan de slag. Ze kiezen een eigen reclamefilmpje uit en analyseren het filmpje met behulp van de vragenlijst. De uitkomsten kunnen aan het einde van de les plenair worden besproken.

Nog leuker ...
Zet de filmpjes op digitale fotolijsten
en toon de schriftelijke analyse erbij
in een vitrinekast in de gangen van
de school.







Afsluiting:
Een mogelijke afsluiting van de les is het onderstaande filmpje met de volgende uitleg.

Hoe een merk in de markt wordt gezet is geen toeval

Het gebeurt dus niet zomaar dat een merk populair wordt. Vaak zit er een reclamebureau achter dat alles bedenkt van reclameboodschappen, filmpje, posters en zelfs de strategie hoe ze het merk willen promoten met social media. Om dus terug te komen bij Zeeman. Deze textielsuper heeft zijn hoge positie binnen Nederland volgens het onderzoek te danken aan een strak doorgevoerde formule en campagnes
'goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn'. Dat is een heldere boodschap. Maar om een merk daadwerkelijk in de markt te zetten is meer nodig. Het reclamebureau van Zeeman laat in onderstaand filmpje zien hoe het de merkoperatie heeft opgebouwd en uitgevoerd. Op die manier krijgen jullie nog meer inzicht van wat er allemaal komt kijken als je een merk populair wilt maken.




















Benodigdheden:

  • scherm om filmpjes van het internet te laten zien
  • evt. digitale fotolijsten
Mediawijsheid kerncompetentie

B1: Begrijpen hoe mediainhoud geproduceerd & gedistribueerd wordt
B5: Begrijpen hoe media inhoud op specifieke doelgroepen wordt afgestemd