Bangalijsten - hoe maak je het bespreekbaar? BB*/VO*

In aanleiding van de bangalijsten-hype (zie ook mijn blog over bangalijsten) van de afgelopen dagen las en hoorde ik verschillende deskundigen adviseren met jongeren over het fenomeen in gesprek te gaan. Maar ...  hoe doe je dat? Over welke vragen kun je het hebben? Hoe begin je en zijn er ook activiteiten die je ermee kunt combineren? Een paar ideeën en gedachten:

Intro
Een mogelijke introductie zou kunnen zijn dat je de leerlingen inlicht dat je besloten hebt om voortaan de toetsresultaten online openbaar te maken via social media, website of via het algemene prikbord.
Wat vinden de leerlingen er van dit plan? Zou het handig zijn om allerlei lijsten op die manier te verspreiden? Ziekteverzuim, te-laat-komers, etc. Wat zijn de voordelen en nadelen? De uitkomsten kunnen jullie vastleggen op grote vellen papier.

Het fenomeen van de bangalijsten
  • Vertel daarna meer over het fenomeen bangalijsten. Wees zo neutraal mogelijk om later ook tot een goed en open gesprek te komen. Voor de inhoudelijke discussie zijn hier een paar vragen:

  • Hebben jullie ervan gehoord?
  • Wat vinden jullie ervan?
  • Wat willen de makers van de lijsten ermee bereiken?
  • Welk type jongeren maakt van die lijstjes?
  • Wat doet dat met meisjes die op een zulke lijst staan?
  • Wat kun je er tegen doen?
  • Kun je er iets tegen doen?
  • Moet je er iets tegen doen?
  • Krijg jij een ander beeld van iemand die op een zulke lijst staat?
  • Is het een verschil dat het nu via telefoon en social media gedeeld kan worden?
  • Wat zou jij doen als je zo een lijst toegestuurd krijgt?
  • Wat zou je doen als je op zo'n lijst te vinden was?

Misschien is het mogelijk om tot afspraken te komen hoe jullie ermee willen omgaan als zoiets op jullie school gebeurt.

Verwerkingsopdracht
Als een soort verwerkingsopdracht kun je je leerlingen aan het werk zetten met het maken van een positief lijstje over je klasgenoten.

Concrete opdracht
We houden allemaal van lijstjes. Die maken het leven zo lekker overzichtelijk. Stel daarom samen met drie anderen leerlingen een eigen positief lijstje op. Je kunt daarbij denken aan:

- De 10 creatiefste leerlingen van de klas
- De 10 grappigste leerlingen van de klas
- De 10 leerlingen met de gezondste levensstijl
- ga zo maar door ...

Tip: gebruik popplet om op een makkelijke manier een lijstje in de vorm van een mindmap de creëren. Met poppelt kunnen meerdere leerlingen tegelijk aan een project werken. Ook is een project makkelijk te delen. Popplet is ook voor andere opdrachten erg geschikt.



















Afsluiting:

Sluit de activiteit af met een discussie over de mogelijke manieren van delen. Vindt de hele groep het leuk kunnen de verschillende lijstjes gedeeld worden via social media of telefoon net als een bangalijst.

Benodigdheden:
- hun eigen telefoons

Let op:
Een les over bangalijsten is zeker leerzaam toch denk ik dat het nog veel belangrijker is om voortdurend met je leerlingen in gesprek te zijn over de dingen die ze meemaken op internet. Probeer een vast moment in de week te prikken en maak het een deel van je onderwijs en lesprogramma over mediawijsheid.
Mediawijsheid kerncompetentie

C3: Op een sociale manier kunnen communiceren via media
Wat vinden jongeren er zelf van?