Op mijn lesideepagina heb ik het over creatieve en motiverende lesideeën. Lessen die de betrokkenheid van leerlingen verhogen. Waardoor de leerlingen actiever zijn en uiteindelijk meer opsteken en meer profijt hebben van de leeractiviteiten. Creatief en motiverend staan niet toevallig bij elkaar. Volgens mij staan motivatie en creativiteit met elkaar in verbinding: wie creatief bezig mag zijn is gemotiveerder aan het werk.
Het klinkt allemaal erg eenvoudig maar de vraag is: hoe creatief zijn we bezig op school? Is creativiteit een echt aandachtspunt op school? Zijn we als leerkrachten voortdurend op zoek de creativiteit binnen een activiteit te verhogen? Of zijn we al lang blij als de leerlingen lekker bezig zijn en lijken keurig mee te doen? Geven we ons niet te snel tevreden en kiezen we niet voor de makkelijke weg? Hoe creatief zijn je digibordlessen?


Is creativiteit onder de aandacht op school?
Een paar misvattingen over creativiteit:

Misvatting 1: Creativiteit, dat is schilderen op zijde of creatief met kurk. Het is zweverig en voor softies.
--> Creativiteit is een van de belangrijke aspecten geworden voor de ontwikkeling van individuen en organisatie.

Misvatting 2: Je bent creatief of je bent het niet! Je kunt het niet leren.
--> Creativiteit kun je wel degelijk leren. Creativiteit is een vaardigheid. De omgeving kan wel stimulerend werken.

Misvatting 3: Mijn omgeving belet me creatief te zijn.
--> Je bepaalt zelf hoe je je creatief potentieel zult gebruiken en ontwikkelen.

Misvatting 4: Voor creativiteit heb je veel tijd nodig.
--> Klopt niet! Nieuwe ideeën bedenken vraagt niet veel tijd, maar aandacht.

Misvatting 5: Brainstormen en zo, dat doen we al.
--> Een creatieve sessie is meer dan het roepen van zo veel mogelijk ideeën, waarmee men vervolgens weinig raad weet.
bron: Creativiteit HOE?ZO? (Igor Byttebier)
Creativiteit kun je leren - dus ga aan de slag met je leerlingen
Omdat creativiteit een vaardigheid is kun je met je leerlingen heel gericht activiteiten bedenken om deze vaardigheid verder te ontwikkelen. Om het allemaal makkelijker te maken kun je de vaardigheid onderverdelen in verschillende creatieve basisvaardigheden. Ik zal voor elke vaardigheid proberen concrete lesideeën te verzinnen.

*
creatief waarnemen
* Uitstel van oordeel
* Verbeeldingskracht ontwikkelen
* Flexibel associëren
* Divergeren: verder gaan dan de eerste ideeën. De spontane neiging om te stoppen uitschakelen.