Kleuters met camera op stap OB/MB

Hoe kunnen leerlingen vanaf groep 1 zelfstandig aan de slag met het maken van foto? Sinds begin dit schooljaar heb ik met behulp van opdrachtkaarten een manier gevonden. Tijdens het vrije werken kunnen leerlingen het werken met de camera kiezen. Ze werken dan met zijn tweeën en kiezen uit een speciale kaartenbak een interessante opdracht uit. Ze laten de uitgekozen opdrachtkaart aan de leerkracht zien en spreken de vervolgstappen even door. Dan krijgen ze de camera om hun nek gehangen. Als het nodig is trekken de kinderen ook de jassen aan. Nu gaan de leerlingen op zoek naar mooie motieven en nemen de foto’s. Terug in de groep zetten we de foto’s op de computer en bekijken op een geschikt moment met de hele groep of met het kleine groepje de gemaakte beelden. Als je de afbeeldingen met de hele groep wilt bekijken is een grote scherm of digibord natuurlijk het mooist. Met een klein groepje kan een eenvoudig digitaal fotolijstje al voldoende zijn.

Aan de hand van de afbeeldingen kan er een interessant gesprek gevoerd worden:

* Hebben zij zich aan de opdracht gehouden? Ja/nee, waarom niet?
* Welke foto’s vinden ze erg gelukt? Waarom?
* Wat is een mooie foto? Zijn daar regels voor?
* Vindt iedereen dezelfde foto's mooi?

Gebruik van de camera
Het gebruik van de digitale camera moet met de kinderen vooraf goed worden besproken. Ik heb het gebruik aan de hand van rollenspel goed ingeoefend. Ook hebben de leerlingen onderling een corrigerende functie en wijzen medeleerlingen op een voorzichtig gebruik.

Benodigdheden:
- digitale camera
- opdrachtkaarten
- computer, digibord, digitaal fotolijstje
creatieve  ICT lesidee www.ictcreatief.nl