filmeducatie

Filmanalyse - iets voor het onderwijs



Sommige bedrijven hebben niet alleen maar mooie producten maar geven zich ook met hun reclame-filmpjes niet gauw tevreden. Audi is zo'n bedrijf. De nieuwste commercial over de Audi S8 bijvoorbeeld: indrukwekkend!. Het filmpje is ontzettend spannend en zit goed in elkaar. Maar heb je je eigenlijk ooit afgevraagd hoezo de meeste van ons deze commercial juist als spannend ervaren? Hoe komt dat en welke trucjes gebruiken de makers van de video?

Een korte filmanalyse:
De kracht van de bovengenoemde commercial zit in de manier van montage. Wat meteen opvalt is de snelheid. In deze video tel je meer dan 50 shots (een shot is één ononderbroken filmopname) binnen één minuut. Dat betekent dat de shots gemiddeld niet veel langer zijn dan een seconde. Deze snelheid zorgt voor de verhoging van de spanning. Maar deze snelheid is niet het enige waardoor de kijker wordt gemanipuleerd. De makers maken ook gebruik van verschillende verhaallijnen die dwars door elkaar heen worden gemonteerd. Dit montagepatroon heet cross-cutting, oftewel parallel-montage. Bij deze techniek monteer je verschillende handelingen die tegelijkertijd plaatsvinden naast elkaar en door elkaar heen. Dit creëert bij de kijker onbewust veel onrust. Deze kijker probeert dan ook orde te scheppen en verbanden te leggen. In dit voorbeeld dus ook verbanden die er helemaal niet zijn. De kijker wordt in feite voor de gek gehouden, afgeleid door allerlei verhaallijnen die er eigenlijk niet toe doen. Waar het verhaal op neerkomt: man wacht in zijn auto op vrouw en rijden daarna samen weg. Meer gebeurt er eigenlijk niet. Toch ervaren we dat heel anders en veel spannender. Ik tel dan ook maar liefst 8 verschillende verhaallijnen:
- het geldtransport
- de vrouw
- de bouwvakkers
- de audi
- de bestuurder
- de politie
- een andere man met koffer
- de tijd

De slimme montage zorgt ervoor dat we geen grip krijgen op het verhaal. En dus alsmaar door gaan met het aan elkaar koppelen van de verschillende gebeurtenissen.

Uiteraard versterkt de gekozen muziek de emotie en de verwachtingen en maakt de productie helemaal af. Ik kan er erg van genieten.

Mijn genot deel ik met deze blog met jullie. Maar stiekem hoop ik dat jullie ook de meerwaarde van film-analyse herkennen voor het onderwijs. Waarom niet vaker korte filmpjes kijken met je leerlingen en je afvragen hoe het komt dat je wordt geraakt, waarom je iets als spannend of als ontroerend ervaart? Filmanalyse zal niemand het kijkplezier ontnemen. In tegendeel: filmanalyse zorgt ervoor dat je een film of fragment juist vaker terug wilt zien en je elke keer weer nieuwe details ontdekt. Bewuster leren kijken in een wereld waar verhalen steeds vaker door middel van beelden worden verteld.

Het lijkt mij een mooi, waardevol en mediawijs streven!



0 Comments